©Timo Ahjos
Liittyy blogiin tahjos.blogspot.com

Timo Ahjos muistelee ...

Ensimmäinen Lontoon-matkani

Ensimmäisen Englannin vierailuni alkupäivinä pääsin ihan yllättäen ensin Cliff Richardin ja The Shadows -yhtyeen konserttiin ja sitten näin kuningatar Elisabethin ja prinssi Philipin. Sen jälkeen osallistuin 2-päiväiseen valuuttakurssiriskien hallinnan seminaariin.

Kuningatar Elisabeth II
H.M.Queen Elisabeth II

Havaintoja viikonlopulta

Seminaari, johon olin ilmoittautunut, oli vuoden 1978 maaliskuun kolmannen viikon maanantaina ja tiistaina. Kun en ollut aiemmin käynyt Lontoossa muualla kuin lyhyesti kahdella lentoasemalla, lähdin sinne jo lauantaina Finnarin aamulennolla, joka laskeutui sinne klo 10.10. TopClub-esitteestä valitsemani hotellin nimi oli Hotel Strand Palace. Se ei ollut kuitenkaan mikään rantapalatsi vaan sijaitsi Strand-nimisellä kadulla. Sijainti oli minun tarkoituksiin hyvä ja yleiset tilat olivat edustavat, mutta yhden hengen huone oli ahdas pieni koppi.

Lontoossa olin ensin viikonlopun tavallisena katutason turistina, jota ei kukaan kutsunut minnekään. Aluksi tietysti huomioni kiinnittyi sellaisiin seikkoihin kuin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen, kaksikerroksisiin punaisiin busseihin ja mustiin taksiautoihin.

Lauantai-iltana kävelin tietämättäni Palladium-teatterin luona. Siinä oli kadulla paljon nuorisoa kaupittelemassa lippuja. En tiennyt, mitä siellä oli, mutta kun kuulin, että siinä alkaa pian Cliff Richardin konsertti, ostin lipun yhdeltä katukaupustelijalta. Se oikeutti seisomapaikkaan melko ylhäällä salin takaosassa, mutta hyvin sieltä näki ja kuuli. Esityksensä aluksi Cliff Richard kohdisti katseensa sinne taakse ja kysyi, kuuluuko sinne. Lähelläni olleet nuoret huusivat "Ei!". Hän reagoi siihen kertomalla, että ehdimme vielä käydä ostamassa kassasta lipun salin etuosaan ja siirtyä sinne! - Se konsertti oli kaikin puolin minun makuuni. Cliff Richard oli jo välillä lopettanut esiintymisen The Shadows -yhtyeen kanssa ja perustanut uuden yhtyeen, jonka kanssa hän teki hengellistä musiikkia, mutta tuossa konsertissa hän esiintyi molempien yhtyeiden kanssa. Minulla oli siten tilaisuus kuulla myös Shadows-yhtyeen kuuluisan kitaristin Hank Marvinin soittoa. Noihin aikoihin eli vuosina 1976-1979 Cliff Richard julkaisi ensimmäiset USA:nkin listoille päässeet levynsä. Alla olevat kuvat skannasin tuon konsertin ohjelmalehdestä.

Cliff Richard

Ohjelmalehden kansi
The Shadows
London Palladium 1978

Hank Marvin

Sunnuntaina kävin päivällä katsomassa erilaisia nähtävyyyksiä, kuten vahdinvaihtoa kuningattaren linnan luona, ja ostoksilla. Jostakin syystä olin kiinnostunut näkemään Hyde Parkin "Speakers' Corner":in, missä kuka tahansa sai mennä sunnuntaina pitämään julkisen puheen. Mutta enhän minä niistä puheista mitään ymmärtänyt!

Sunnuntai-iltana näin eräällä torilla paljon ihmisiä. Minäkin jäin siihen uteliaana odottamaan, mitä oli tapahtumassa. Pitkä ja kärsivällinen odotus palkittiin ja näimme kuningatar Elisabethin ja prinssi Philipin, kun he poistuivat elokuvateatterista heitä odottaneeseen autoon. Mitään massiivisia turvajärjestelyjä siellä ei ollut. Kävin myöhemmin Suomessa katsomassa saman elokuvan. Täällä sen nimenä oli "Kolmannen asteen yhteys". (Katso: elokuvan esittely ). Kuningattaren ja hänen puolisonsa näkeminen oli arvokas ja hyvin sopiva alku ensimmäiselle Englannin vierailulleni!

Valuuttakurssiriskien hallinta

Maanantaiaamuna 13.3.1978 klo 9 alkoi London Press Centressä AMR Internationalin ja Euromoney -lehden 2-päiväinen seminaari "Managing Foreign Exchange Risk". Se oli täyttä asiaa, mutta pysyin kuitenkin hyvin kärryillä - itse asiassa paremmin kuin aktuaarikonferenssissa. Oheinen esite kertoo, mistä siellä puhuttiin. (Sama ehkä paremmin luettavana PDF-tiedostona.)

Keskiviikkona pitikin jo hotellihuone luovuttaa aamupäivällä ja iltapäivä meni kotimatkaan. Finnairin kone laskeutui taas Vantaalle klo 18.25. Seuraavana päivänä oli työpaikalla ennalta sovittu "E/A-keskustelu" (Esimies/Alais-keskustelu) Pesosen kanssa.

Postikorttikuvia Lontoosta 1978

Minulla oli tuolla matkalla - päinvastoin kuin muilla työmatkoilla - kamera mukana. Kun nyt katselin niitä kuvia, eipä niillä paljon arvoa ole, kun en useimmista kuvista edes saa mieleen, miksi olen sen ottanut. Sen vuoksi skannaan tähän loppuun postikorttikuvia ja pari muuta kuvaa tuon matkan matkamuistoaineistosta.

Suosituimmat nähtävyydet
Tower-silta
Carnaby-katu
Concorde

© Copyright: Timo Ahjos 2021. Kaikki oikeudet pidätetään.